Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

kendo

blogavatar

A Budapest Főnix Kendo és Iaido Klub blogja.

Utolsó kommentek

Megjelent a Hissho magazin legújabb száma!

A mazagin előző számában Yamaji Masanorival, a Magyar Kendo, Iaido és Jodo Szövetség Tiszteletbeli Örökös Tagjával olvashattunk egy interjút - a beszélgetés második, Magyarországra vonatkozó részei a magazin jelenlegi számában olvashatók.

Hissho magazin

Ugyancsak folytatódik Alain Ducarme, az Európai Kendo Szövetség elnökének írása. Az új számban a szerző az európai kendo élet egyik sarkalatos kérdését, a kendo mester és tanítvány viszonyát vizsgálja.

Az interjúk és elemzések mellett részleteket olvashatunk Erdélyi Gábor legújabb Kendo Kata című könyvéből is.

A Hissho Magazin elérhető a Szövetség honlapjáról, IDE kattintva, illetve a HÍRMAGAZIN menüpontban is megtalálható.

Tovább

Miben tér el a magyar kendo a japán kendotól?

Czimbalmos Mercedesz (Mushin Kendo Klub) háromszor járt Japánban. Mindhárom alkalommal más-más helyen kendozott, más-más időtartamot töltött kint, így a japán kendo többféle „megközelítését” ismerhette meg. 2013-as év elején érkezett haza úgy, hogy a 4. dan fokozatot szintén Japánban szerezte meg.

Czimbalmos Mercédesz

Gondolom nem lep meg senkit, ha azt állítom, a magyarországi kendo, a kendot gyakorlók hozzáállása és így a kendos intézmények szerveződési elve – és működése – teljes mértékben eltér a japán „sémától”. Mielőtt még bármibe is belemegednénk, rögtön felmerül egy alapvető kérdés: kell-e, hogy lemásoljunk egy rendszert, vagy elég ha saját kultúrkörünk hagyományaira hagyatkozva alkotunk valami hasonlót?

Rögtön leszögezem, szerintem képtelenség lemásolni a japán szisztémát. Sőt, nem is kell. Ellenben nagyon is fontos lenne az ott már bevett, jól működő technikákat a magyar rendszerbe adaptálni.

Hierachia-tisztelet-tanulás

A Japánban szerzett tapasztalatim hatására egyértelművé vált számomra, hogy a magyar kendo fejlődése hosszútávon csak akkor lehetséges, ha a szövetségi tagok látóköre tágul, több nézőpontot ismernek meg, és képesek arra, hogy más országok rendszereinek pozitív pontjait asszimilálják, valamint olyanra gyúrják, hogy azok nálunk is megállják a helyüket. Ehhez szükség van arra, hogy saját hagyományaink szem előtt tartása mellett merjenek változtatni, hiszen be kell látnunk: az a rendszer, ami 10 évvel ezelőtt, adott létszámú közösségben kifogástalanul működött, mára már jócskán elavultnak számíthat.

Milyen az edzés a japánoknál?

Nem akarok senkit kiábrándítani, de azt kell hogy mondjam: pont olyan, mint itthon. Persze minden dojonak – legyen az akár egy egyetemi, átalános iskolai, vagy egy baráti alapon szerveződött közösség – megvan a saját stílusa. Ez tőlünk sem idegen: ha máskor nem is, a helyi versenyeken már a különböző „bemelegítési stílusokból” látszik, hogy nem egyformán dolgozunk.

Igen, kint is vannak „profik” és „amatőrök” - amennyiben a magyar kendos társadalmat szét lehet választani ilyen formában. Sőt, azt kell hogy mondjam, nem minden japán tud kendozni. Kint sem tanítanak semmilyen varázslatot, nem hintik be csillámporral a shinait és nem mormolnak bűvös versikéket a jobb eredmények érdekében – itt fontosnak tartanám megjegyezni, hogy „eredmény” - címszó alatt nem feltétlenül a nyakban himbálódzó érmeket értem. Az én szememben eredménynek tekinthető az is, ha valaki saját szintjéhez képest nagyot ugrik, a dojo hangulata jobbá válik, a tagok létszáma növekszik.

Ha nincs semmi trükk, akkor mégis miben tér el?

Elsősorban hozzáállásban. Mindenki másért kendozik, másfajta komolysággal, más elvektől vezérelve. Sokan hobbiból, vagy mert jó a társaság, sokan versenysportként űzik, sokan meg sem tudják indokolni, miért is választották ezt a kézilabda helyett. Bár Európában élünk, és nyilvánvalóan másképp viszonyulunk a legtöbb kérdéshez, mint egy keleti kultúrkörből származó ember, japán eredetű harcművészet gyakorlói lévén tisztában kellene lennünk azzal, hogy amit csinálunk, jóval összetettebb annál, hogy lemegyünk edzésre, „csalapálunk kicsit”, majd elmeséljük kívülálló barátainknak az aznapi „bambuszdarabbal végrehajtott hőstetteket”. Ez így nem működhet és nem is működik.

Minden, kendot gyakorlónak tudnia kellene, hogy mekkora fontossággal bír a közösségen belüli hierarchia.

Hogyan állnak hozzá a itthon kendosok a hierarchiához?

A kezdők persze sehogy, de nem hibáztathatók, mivel Magyarországon a japán sempai-kohai kapcsolat laikusok számára ismeretlen. A kendot hosszabb ideje gyakorlók valamit sejteni vélnek, de valójában gyakran nem értik, hogy mit jelent a létra alsóbb fokain lenni.

A hierachia csúcsán állók pedig sokszor abba a hibába esnek, hogy figyelmen kívül hagyják azokat a kötelezettségeiket, amelyek sempaiként rájuk hárulnak.

Nézzünk egy példát!

Adott egy sensei vagy egy sempai, aki évek óta kendozik, és eljutott egy bizonyos fokozatra, ami magasabb a sajátunkénál, tehát mint tapasztaltabb személyt, tisztelet illeti meg. Magunkban persze eldönthetjük (csakis egy bizonyos szint elérése után!), hogy az a „forma”, illetve a minőségnek azon szintje, amit az adott illető produkál megfelel-e nekünk és tudjuk-e, akarjuk-e alkalmazni a tőle tanultakat a vívás során.

Sokak számára talán semmit nem mond Kibe Atsuo (kendo 7.dan, renshi) sensei neve, azonban ő az életem egyik nagyon meghatározó egyénisége, nyugodtan mondhatom: apámként tekintek rá. Három éven át oktatott kendot hazánkban. Azon szerencsések közé tartozom, akik gyakorlatilag az ő ittléte alatt „lendültek bele” a magyar kendos életbe. Mindhárom Japánba tett látogatásom alkalmával rengeteget tanultam tőle.

Tőle tudom, hogy a tanulásnak három fázisa kell, hogy legyen:

Másolás: amikor még minden ismeretlen és csak lemásolhatjuk azt, amit látunk.
Követés: a sensei-sempai tanításának követése a már megalapozott, másolás által szerzett ismeretanyag fejlesztésérért.
Egyfajta szelektálás: már magunk döntjük el, hogy a saját tudásunk fejlesztéséhez, mit alkalmas adaptálnunk a másoktól hallottakból, látottakból.
Ha már azon a szinten vagyunk, hogy tudunk szelektálni, képesek vagyunk arra is, hogy saját gondolataink szerint építsük ki a fejlődéshez vezető utat. A sempai-kohai viszony lényege tehát nem feltétlenül az, hogy mindent el kell hinni, amit a hierachikus létrán feljebb álló mond. Természetesen mérlegelni tudni kell, ellenben ez nem változtat a tényen: a sempait tisztelet illeti – ugyanúgy, ahogy a kohait is.

A tanító sosem várhatja el a tanítványától, hogy tisztelje őt, ha ugyanez fordított esetben nem működik. Persze ez nem csak kendos életben van így. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy Japánban mindenhol ugyanolyan a hierarchikus viszony a gyakorlók között.

A végzős egyetemisták szemében például az elsősök gyakorlatilag senkik. Mivel ők állnak a „tápláléklánc” legalján, ők kapják a legkellemetlenebb feladatokat, gyakorlatilag mindent, amit a felsőbbévesek lusták megcsinálni. Ennek persze vannak különféle fokozatai, helytől és közösségtől függően: A Kokushikan Egyetem kendosainak gólyái ordítva köszöntik a negyedikeseket minden egyes találkozás alkalmával, kvázi istenként tekintenek rájuk, a lehető legudvariasabb szóhasználattal beszélnek velük, míg az Osaka Egyetem elsősei bár tisztelik az idősebbeket, érezhetően kevesebb hangsúlyt fektetnek a formalitásokra és jóval rugalmasabban kezelik ezt a dolgot.

Ha máshogy látok valamit mint a sempai, az azt jelenti, hogy nem tisztelem?

Nem azt jelenti. Ugyanakkor van, ahol van helye az ellentmondásnak és van, ahol nincs. Az én nézőpontomban az ellentétes vélemények ütköztetése nem számít a tiszteletlenség jelének – azt gondolom, mindenki számára nyilvánvaló, hogy itt nem olyan szélsőségekre gondolok, mint amikor egy kendot alig pár hónapja gyakorló akar rácáfolni egy 8. danos mester tanítására.

Előfordulhat, hogy „szakmailag” nem értünk egyet a felettünk állóval, ellenben emberileg számos értékes dolgot kaphatunk tőle, ami a kendoban is kamatoztatható: például a helyes tanítás módját tudja megmutatni nekünk. Úgy gondolom, ez elég világos, hogy mindenkitől lehet valamit tanulni, ha mást nem, akkor azt, hogy milyen példát nem akarunk követni.

Akkor most mit csináljak?

Természetesen nem mémelhetjük a japánokat, mert a mi nációnk teljes mértékben különbözik az övékétől, azonban a japán harcművészet gyakorlóiként kötelesek vagyunk beépíteni a japán rendszer bizonyos elemeit saját rendszerünkbe. El kell fogadnunk, hogy nem alakíthatunk ki egy kis „japán kollektívát” minden dojoban, ahol megfordulunk, viszont figyelnünk kell arra, hogy a kendo szellemiségének kiemelkedő fontossággal bíró elemeit – így a hierarchikus kapcsolatrendszert is hatékonyan tudjuk adaptálni saját közösságünkbe.

És hogy ez mennyire valóstható meg? Elsősorban a függ a közösségtől, annak vezetőitől és nagymértékben saját céljainktól.

Tovább

Hungária Kupa 2013.

Szerző: Czimbalmos Mercédesz

Fotó: Nagy Kristóf

Az idei Hungária Kupa az eddigiekhez hasonlóan ismét jó lehetőségeket kínált a tapasztalotokra és tanulásra nyitott kendósonak, hiszen az előző évekhez hasonlóan ismét elég színes társaság gyűlt össze Európa számos pontjáról.

Hungária Kupa 2013 - kendo

A versenyt idén is edzőtábor előzte meg, délelőtt kata, délután pedig kendo edzésekkel, valamint jigeikoval. Idén a hagyományoktól eltérően, a tábor második napján női edzésre is sor került, ugyanis nagy létszámú női kendos érkezett a Hungári Kupára.

A szombat délelőtt ugyan kissé hosszúra sikerült, azonban minden egyes verenykategóriában (gyermek, junior, kyu, felnőtt férfi) megmérkőztek a kendósok egymással és a szinte elviselhetetlen forrósággal. Legerősebb mezőny idén a nőké volt, hiszen Európa színe-java itt volt Budapesten.

Hungária Kupa 2013. - verseny

Szombat délután – a Kupa állandó részeként - a vizsgák következtek, és a jelentkezők nagy százaléka sikeresen teljesített, így a szombati nap duplán sikeresnek bizonyult.

Hungária Kupa 2013. vizsga

A vasárnapi csapatversenyen sajnos a magyar csapatok közül csak az SZJKK csapatának sikerült eredményt elérnie. Mindettől függetlkenül a Hungária Kupa "védjegyeként" ismeret kollégiumban összegyűlt tömeg nagy részét főként „visszajáró vendégek” alkották, de persze az újak is kellemesen összekovácsolódtak a már „rutinos hunkupás bagázzsal”.

Merem állítani, hogy az idei edzőtábor is igen szép eredményeket hozott, tovább ösztönözve európa kendosait, hogy egyre többen ellátogassanak hozzánk.

A teljes fényképalbumot itt találod.

A Budapest Főnix Kendo Klub eredményeihez ide kattints.

A Hungária Kupa teljes eredményét itt böngészheted.

 

Tovább

Sexi és suttyó - videóval!

Az első képpel a kendó érzikéségét szeretnénk kifejezni.

Ezt nem kell magyarázni. Na, szép.

Fotó – William Dickson

Innen kölöcsönöztük.

Itt pedig következzék, amit otthon, se máshol soha ne csinálj. Parasztvakítás, köcsögség, életveszély, butikban, strandon vásárolható szamurájkard, extra ratyi gagyi! Meg ilyesmi. Szóval ne!!!!

Tovább

„A kendo felemeli és megtartja a lelkemet és a testemet”

Gustavo Lyou Ito (kendo 4. dan) Brazíliában, Sao Paolóban kendózik. Mestere Tomomi Harashima (5. dan) sensei, a Paulista Kendo Szövetség technikai igazgatója és két tanítvány tavaly járt klubunkban. Ito sensei 20 napos európai körútjának első állomása Budapest volt és azon belül a Budapest Főnix Kendo és Iaido Klub.  Dojonkban Ito sensei edzést tartott a kezdő csoportnak és részt vett a haladók edzésen. A két edzés közben kérdeztük.

Ugyan már másodszor jár nálunk Sao Paolo-i kendoka, azért mégis meg kell kérdeznünk, te mennyire vagy brazil japán vagy esetleg japán brazil?

Mi Braziliában 3-4. generációs japánok vagyunk, azonban a japán kultúra a közösségünkben elhalóban van. Már kevesen beszélünk jól és magas szinten japánul, viszont a nyelv nagyon fontos megtartója egy kultúrának, ennek hiányában a japán hagyományokhoz legszorosabban a kendo gyakorlása köt minket. A japán kultúrának ugyanis nagyon fontos része a harcművészet, a kendo pedig a harcművészet esszenciája. Azonban a brazilíai japánok sajnos már alig kendoznak, vagy ha el is kezdik, hamar abbahagyják.

Gustavo Lyou Ito (4. dan)

Kicsit ugrojunk vissza az időben. A 2012-es novarrai kendo vb-n a magyar férfi válogatott egy ipponnal győzte le a brazilokat, és szerezte meg a világbajnoki harmadik helyet. Mit gondolsz erről a mérkőzésről?

A vívásokat sajnos nem láttam, így pontosan nem tudom, mi történhetett.  Az azonban biztos, hogy az előző évben a magyar férfi válogatott megynyerte a csapat Európa-bajnokságot, tehát egy rendkívül felkészült csapatról beszélünk. Úgy vélem, hogy az európaiak és különösen a magyarok fegyelmezettebbek, mint a brazilok, mind a felkészülési időszak, mind a mérkőzések során. Az egy ipponos győzelem talán ezen a fegyelmezettségen múlott.

A Főnixben most a kezdők edzését vezetted. Mik a benyomásaid?

Az edzés energikus volt, és remélem, hogy ezt folyamatosan tartani tudjátok a későbbiekben is. Ennek a kulcsa szerintem a sensei. Ha a sensei nagyon jó, akkor a csapat is nagyon jó. Én úgy tapasztaltam, a kendos csapat olyan, mint egy család. A jó kendós edzések nem hasonlítanak egy nyugati edzőteremi hangulathoz, hogy lejövünk, megcsináljuk az edzéstervet, aztán megyünk haza. A kendo csapat nem egy csoport kötelezően végrehajtandó edzéstervvel, hanem egy közösség, amelyben mindenki kölcsönösen fejlődik a társak által.

Ito sensei edzést tart a Budapest Főnix Kendo Klubban

A hangulaton és a tradíció ápolásán túl miért fontos számodra a kendo?

Hat éves koromtól kendózom. Az edzést, a gyakorlást ma már nem tudom abbahagyni, több, mint szerves része lett az életemnek. A kendo felemeli és megtartja a lelkemet és a testemet, és ezáltal sajátos minőséget ad az életemnek. Ehhez az érzéshez azonban nagyon lassan jutottam el,  és mindez kis lépésekben történt. Amikor már öt-hat éve gyakoroltam, úgy gondoltam, a kendo nagyon kemény training, és mindenképpen folytatni akartam. A hetedik évben ennek ellenére úgy éreztem, nincs értelme az egésznek, ebből elég, nem akarom a kendót, és abbahagyom. Azonban szerencsére mégsem álltam meg, pedig a 8-9  év sem hozott változást, sőt egyre rosszabnak éreztem a helyzetem. A tiezdik évben azonban váratlanul minden fáradozásom, küzdelmem  megtérülni látszott. Azóta mondhatom, hogy a kendó a részemmé vált, és minőséget ad az életemnek.

Czifrik Balázs

Tovább